Sfaturi pentru o sănătate mintală puternică

Dacă ai putea alege cum să-ți construiești viața după cum ți-ai dori să arate, ce anume ai schimba pentru asta? Ai avea curajul să renunți la temerile tale în favoarea lucrurilor la care aspiri pentru o viață mai bună? Știi cine ești și unde vrei să ajungi sau simți că vrei să fii cineva și sunt obstacole care te țin pe loc? Ce anume te ține pe loc, sunt cu-adevărat acele piedici sau este doar teama ta de propria-ți putere interioară care ți-ar oferi tot ceea ce ai nevoie pentru a-ți construi viața după cum visezi?  

Da, oamenii se tem de puterea lor interioară, de puterea psihicului lor, se tem să iasă din zona de confort a unor traume sau neputințe care împiedică progresul. Suntem prea obișnuiți să suferim, să trăim în frică, statutul de victimă pare să ofere un oarecare confort, dar nu există o farsă mai mare decât aceasta pe care ne-o jucăm singuri. Cu toții am trecut la un moment dat sau vom trece prin anumite traume, viața poate aduce cu ea și un șir de suferințe, depinde de noi cum ne adaptăm la ele.

Totul ține de sănătatea noastră mintală. Aici începe abordarea unui subiect complex care vizează înțelegerea sănătații mintale, a modului în care aceasta influențează gândirea și comportamentul nostru de zi cu zi, relațiile cu semenii noștri, felul în care ne adaptăm situațiilor stresante, și cel mai important, cum dobândim o reziliență psihică pentru a avea capacitatea să funcționăm optim indiferent de situațiile mai dificile în care ne-am putea afla la un moment dat.

Înțelegerea unei sănătăți mintale optime

Suntem tentați să credem că o bună sănătate mintală înseamnă absența unei patologii la nivel psihic, lipsa depresiei și a anxietății. Însă mai mult decât atât, un psihic sănătos este un complex de caracteristici pozitive care permit o adaptare mai ușoară a individului la situații stresante sau mai puțin fericite care pot apărea inevitabil pe parcursul vieții.

Astfel, o persoană cu o sănătate mintală optimă prezintă:

  1. flexibilitate și adaptare la situații noi, învățând mecanisme de rezistență la stres,
  2. are poftă de viață,
  3. menține un echilibru între muncă și relaxare,
  4. construiește relații sănătoase cu semenii,
  5. vede scopul și sensul acțiunilor sale,
  6. are un sentiment de mulțumire și încredere în sine.
Sfaturi pentru o sănătate mintală puternică 7

Relația între reziliență și sănătate mintală

Viața este un concept dinamic, este mereu în continuă schimbare. Dacă înțelegem acest lucru ne-ar fi mai ușor să realizăm că și problemele pe care le avem la un moment dat se vor schimba, nu vor rămâne în viața noastră în permanență, asta dacă le lăsăm să plece. Ține de capacitatea noastră de adaptare și de puterea interioară la care alegem să apelăm pentru a ne regenera eliberându-ne de rănile trecutului.

Majoritatea trecem în decursul vieții prin dezamăgiri,  pierderi, schimbări, putem suferi tot felul de traume care-și pun amprenta asupra noastră într-un fel sau altul. Să nu uităm însă că toate au scopul lor, să ne eliberăm de întrebări de genul „De ce mie?”,Ce am făcut să merit asta?”,  să punem problema altfel „Cum pot folosi ce s-a întâmplat în favoarea mea?”,Ce pot învăța sau cum pot crește ca om prin ceea ce s-a întâmplat?” . Oamenii pot avea probleme, dar ei nu sunt problema lor, o detașare de situația respectivă ajută la găsirea unei soluții mult mai bune și mult mai rapid.

Asta fac oamenii rezilienți: înțeleg că lucrurile nu se întâmplă mereu în favoarea lor, dar se adaptează situației și rămân pozitivi cu speranța că vor găsi o rezolvare chiar dacă nu pe moment. Această abilitate numită reziliență este o caracteristică  a unei sănătăți psihice puternice care permite revenirea din evenimentele neplăcute, persoanele în cauză reușesc să rămână concentrate, flexibile și productive în acțiunile lor.

Având un nivel crescut al rezilienței psihice și emoționale, ele reușesc să găsescă mecanisme de adaptare la situațiile dificile, sunt mai puțin temătoare de incertitudinea caracteristică viitorului și sunt mai deschiși experiențelor noi.

Ne-am putea gândi că așa sunt ele, nu toți putem fi la fel de puternici și de curajoși, însă nu este chiar așa. Sunt o mulțime de modalități prin care îți poți îmbunătăți sănătatea psihică, poți deveni mai pozitiv și mai energic, poți învăța să-ți gestionezi mai bine emoțiile și înveți modalități de a te adapta la stresul zilnic menținându-l la un nivel redus care să-ți permită să funcționezi optim.

Cum să-ți îmbunătățești sănătatea mintală?

În principiu, suferința este ceva neplăcut, este o durere interioară greu de localizat care ne împiedică să ne bucurăm de viața și de faptul că, pur și simplu, suntem.

Înțeleasă altfel, suferința este un semnal al eului nostru că neglijăm niște mesaje emoționale pe care ni le transmite ființa noastră. Ignorând în continuare, deși e neplăcută suferința, o lăsăm să ajungă zona noastră de confort, constatăm problema, dar nu facem nimic pentru a o combate.

Dacă vedem că problema încă încearcă să obțină o schimbare benefică de la noi, ne distragem atenția de la ea cu tot felul de comportamente auto-distructive, căutăm soluția în alcool, droguri, ceva ce pe moment pare că este o rezolvare. De fapt, acel ceva nu este decât o perpetuare a problemei noastre pentru că atâta timp cât vom amâna găsirea unei soluții vom suferi mai mult.

Adevărul este că nu trebuie să suferi, nu trebuie să faci din suferință o prioritate, fă din viață o prioritate și bucură-te de ea alături de cei dragi. Sunt suficiente modalități prin care poți face asta:

Conexiunea socială – mai ales cea față-n față – o prioritate

Viața poate să ne aducă destule dezamăgiri în ceea ce privește relațiile pe care le avem cu cei din jur, ne poate face timizi și neîncrezători în oameni. Asta nu înseamnă că mereu se va întâmpla la fel, asta nu înseamnă că trebuie să renunțăm la interacțiunea cu ceilalți.

Suntem ființe sociale, avem nevoie de conexiuni pozitive și relații emoționale cu ceilalți. Experiențele mai puțin fericite pe care le-am avut în trecut vis-a-vis de acest subiect n-ar trebui să ne inhibe, din contră, ne-ar putea ajuta să căutăm relații sănătoase, constructive, bazate pe valori reale.

Un aspect foarte important este conexiunea față-n față. Am uitat de ea de când trăim în secolul vitezei, iar socializarea s-a mutat în spațiul virtual. Dar să ne amintim că noi suntem oameni reali, cu nevoi reale și avem nevoie să mai privim un om în ochi în timp ce vorbim cu el și să-l îmbrățișăm cu drag.

Sunt multe aspecte pozitive pe care le-am adus în discuție aici. O îmbrățișare sinceră primită de la un om drag este un medicament, eliberează la nivelul creierului substanțe chimice care ne dau o stare de bine și liniște. Apoi, privind în ochi omul în care ai încredere vei avea mai multă deschidere când discuți cu el despre problemele tale, vei simți mai mult comfort afectiv când vei vedea că nu te judecă și că te înțelege, iar comunicarea voastră va deveni mai pozitivă ajungând practic o mare parte din soluția problemei.

Cum să ne conectăm cu ceilalți?

Majoritatea ducem o viață aglomerată, uneori ne pare că abia avem timp pentru noi, de unde să  mai găsim loc și pentru o întâlnire cu un prieten. Chiar și așa, acest lucru nu trebuie să constituie un impediment în a socializa, ne putem suna un prieten și să planificăm o activitate pe care o putem desfășura împreună.

Ne putem suna rudele sau cunoștințele, putem lua legătura cu un vechi prieten, ne putem chema un coleg să luăm masa împreună sau putem să ne bem cafeau diminiața cu un vecin.

Acțiunile de voluntariat sunt iarăși o metodă de socializare deoarece întrunesc grupuri mari de oameni și cu siguranță găsești cu cine să interacționezi. Amintește-ți că o stare bună, un zâmbet și un salut sunt o carte de vizită care poate deschide multe uși.

Mai mult decât atât, atitudinea ta pozitivă pe lângă faptul că îți face bine ție, mai înseninează și ziua celui care interacționează cu tine. Așa că, de ce nu? Ieși din spatele virtualului și stai conectat cu oamenii în viața reală.

O viață activă înseamnă beneficii pentru corpul și creierul nostru

Corpul și mintea noastră funcționează în sincron, sănătatea fizică aduce astfel beneficii majore pentru psihicul și sănătatea emoțională.

Activitatea fizică eliberează de asemenea endorfine, substanțe chimice care ne dau o stare de bine, ne ajută să combatem nivelul de stres, îmbunătățesc memoria, ne fac mai energici, mai activi și ne ajută să dormim mai bine.

Poate că nu tuturor ne place să facem mișcare, poate că nu toți ridicăm greutăți la sala de sport sau facem jogging pe o bandă de alergat, dar sunt și alte modalități prin care poți avea o viață activă din punct de vedere fizic. Poți ieși la o plimbare în parc cu un prieten sau cu animalul de companie, poți alege să mergi pe jos în loc să-ți conduci mașina, până și să dansezi pe muzica preferată este o activitate fizică declanșatoare de bună dispoziție.

Încercați să vă implementați în rutina zilnică un program de activități fizice care să vă implice întreg corpul, de la mersul pe jos până la dans și curățenie în cameră, ceea ce se numește odihnă activă.

În timpul exercițiilor fizice pe care le faceți eliberați-vă de gânduri, focusați-vă mai bine pe cum se mișcă mâinile și picioarele dumneavoastră, simțiți-vă respirația, simțiți-vă pe dumneavoastră în acel moment făcând ceva benefic pentru propria persoană. Acest lucru vă va ajuta să stați conectat cu prezentul și va ameliora nivelul de stres pe care îl simțiți când vă gândiți la câte mai aveți de făcut, veți simți că dețineți situația sub control.

Rețineți că viața înseamnă mișcare și aveți dreptul să vă relaxați făcând ceva util pentru corpul și mintea dumneavoastră.

Controlul nivelului de stres

Auzim tot mai des acest cuvânt, oriunde mergem, orice facem, stresul aproape că a devenit un stil de viață. Trăim în viteză, sub presiunea a ceea ce avem de făcut, iar prin faptul că implicăm și stresul în asta nu facem decât să punem mai multă presiune pe umerii noștri îngreunându-ne munca. Acest lucru ne afectează sănătatea fizică și emoțională, de asemenea reduce randamentul pe care l-am avea dacă am lucra calmi, pozitivi și încrezători, dând ceea ce avem mai bun și înțelegând că nu suntem supra-oameni.

Factorii stresanți sunt la tot pasul, nu toți pot fi evitați, însă tot psihicul nostru poate aduce lucrurile în echilibru. O sănătate psihică puternică ne dă o adaptare mai bună la stres, de aceea persoanele care manifestă acea abilitate numită reziliență vor avea un nivel mai redus al anxietății și vor reuși să țină stresul sub control pentru a fi productivi în acțiunile lor.

Cum se poate menține acest stres sub control pentru o bună funcționare? Prin învățarea unor mecanisme de adaptare.

Vorbește cu o persoană dragă. Acest lucru îți va aduce o stare de liniște, poate nu va modifica situația stresantă, dar cu siguranță te va face pe tine mai calm și prin urmare, mai apt în a găsi o rezolvare situației tale.

Nu-ți neglija simțurile. Ascultă muzica ta preferată, miroase o floare sau parfumul care îți aduce o stare de bine, bea un ceai, privește un tablou care-ți place și te duce departe de ceea ce te supără pe moment.

Descoperă ce anume îți calmează agitația care, nu uita, este de moment, la fel cum este și situația dificilă în care te afli. Va trece, abordeaz-o cu calm și vei găsi rezolvarea potrivită. Descoperă-te prin reacțiile pe care le manifești în astfel de momente, apoi după ce vei privi mai detașat situația vei putea să analizezi mai bine reacția ta și-ți vei îmbunătăți modalitățile de adaptare la factorii de stres. Ce vei obține prin acest lucru? Ceea ce numim reziliență psihică și emoțională și vei ține stresul sub control.

Amintește-ți de timpul tău liber. Poate că ai multe de făcut, timpul pare că se îngustează și tu nu știi cum să înghesui toate activitățile tale în câteva ore. Ia o pauză, vezi un film bun, discută cu un prieten, citește dintr-o carte bună, fă ceva doar din simplul fapt că te bucură. Ia-ți o pauză să îți amintești că ești viu, că viața este un miracol, că ești binecuvântat cu tot ce ai sau nu, acordă-ți o pauză de recunoștință și mulțumire. Vei fi surprins să afli că după aceasta timpul tău s-a dilatat considerabil și tu deții controlul situației.

Fă din relaxare o rutină. În ceea ce privește menținerea sub control a nivelului de stres, yoga, meditațiile de tip mindfulness, respirația profundă și relaxarea musculară progresivă sunt alte tehnici care vă susțin în dobândirea unei bune sănătați psihice și emoționale.

Adoptarea unei diete care sprijină sănătatea mintală

Dacă v-ați hrănit simțurile după cele menționate mai sus, nu uitați să vă hrăniți la fel de benefic și trupul. Este recunoscut faptul că hrana pe care o consumăm zilnic are o mare influență asupra stării noastre psihice și emoționale.

Mâncatul pe fugă, consumul unor alimente bogate în grăsimi rele, dar sărace în nutrienți, ca să nu mai zicem de alimentele super-procesate. Toate acestea vor duce în timp la afectarea stării de sănătate pe toate planurile – fizic, psihic, emoțional; vor scădea nivelul energetic; perturbă somnul și afectează sistemul imunitar.

Benefic ar fi să reducem treptat consumul de cofeină, alcool, prăjeli, glucide rafinate, alimente procesate sau foarte încărcate de hormoni, renunțând apoi la ele în favoarea unei diete sănătoase pentru mintea noastră.

Vom observa efectele favorabile ale consumului de nuci, pește, avocado – alimente bogate în omega 3 cu un rol important în buna funcționare a creierului. De asemenea, legumele și fructele viu colorate sunt un aport de vitamine și nutrienți care ne ajută la îmbunătățirea stării de spirit.

Somnul de calitate valorează mai mult decât ne gândim

Somnul este un alt aspect al sănătății psihice care merită discutat. Parcă auzim tot mai frecvent că oamenii au insomnii, că nu se odihnesc cum trebuie, unii se trezesc mai obosiți decât au adormit, alții nu reușesc să adoarmă din pricina a prea multor gânduri, o altă parte nu-și acordă decât vreo câteva ore de somn pentru că „timpul nu le permite”.

Dacă noi credem că este o rezolvare să dăm skip la somn, creierul nostru nu este de aceeași părere. Neuronii noștri au nevoie să ne eliberăm de gânduri înainte să ne punem capul pe pernă, putem face o baie caldă înainte de somn, putem asculta o muzică liniștitoare sau să citim ceva relaxant.

Respectarea ritmului somn-veghe chiar și în timpul weekendului este un aspect important în ceea ce privește odihna de care avem nevoie.

De asemenea și mediul în care dormim trebuie să fie unul liniștit, răcoros și întunecos astfel încât celulele noastre secretoare de melatonină din glanda pineală să se poată adapta la modul nocturn.

Scopul și sensul nostru în viață

Pentru ce trăim? Ne surprindem la un moment dat în viață în timp ce alergăm gâfâind de cotidian și uitându-ne în urmă vedem de ce am fugit, de lucruri bune sau mai puțin bune, dar ne surprinde o întrebare.

Unde fugim și care este sensul nostru? Firește, cu toții avem un scop, fiecare om are menirea sa și o va găsi atunci când va fi pregătit pentru asta. Sensul vieții este perceput diferit de fiecare individ în parte, dar el este cel care ne face să ne simțim utili, declanșează în noi motivația de a merge mai departe pe un drum ales sau de-a ne schimba traiectoria pentru a deveni mai buni.

Oricum ar fi, sensul nostru este cel care ne determină să ne dăm jos din pat dimineața. Mai mult decât atât, găsirea lui duce la generarea de celule noi, la construirea de noi rețele neuronale și la întărirea sistemului imunitar. Totodată, găsirea sensului nostru în viață îmbunătățește starea de spirit ajutând astfel în amelioarea nivelului de stres și în dobândirea unei bune sănătăți psihice și emoționale.

Munca, fie că este jobul tău plătit sau munca de acasă unde îți place să grădinărești, să desenzi, să scrii sau să ai grijă de un animal de companie, oricare dintre acestea te vor face să te simți activ și util.

Acțiunile de voluntariat, pe lângă faptul că implică socializarea despre care am menționat mai sus, este tot un mod de a simți că ai un sens, te vor învăța despre bunătate, compasiune și loialitate.

Sfaturi pentru o sănătate mintală puternică 8

Grija pentru o persoană mai în vârstă, pentru un copil sau un animal de companie, sunt alte sensuri ale vieții pe care le putem regăsi oriunde în jurul nostru și aduc la fel de multe beneficii sănătății nostre, precum și celor care beneficiază de grija noastră.

Acum, știind că ai atâtea oportunități de a-ți construi o sănătate psihică puternică astfel încât să funcționezi la cote optime și să te bucuri la maxim de viața ta, mai rămâne o singură întrebare: vrei cu-adevărat să dobândești un psihic de fier sau este mai comod cercul suferinței? Indiferent de răspuns, un lucru este cert, alegerea ne aparține.

Lasă un comentariu