Fobiile și tulburările de panică

Cu toții ne putem simțit speriați un moment dat. Dar uneori, frica poate apărea într-o situație neașteptată. Această teamă ne împiedică să ne desfășurăm rutina obișnuită sau să ne atingem obiectivele. Fobiile și tulburarea de panică sunt două exemple de tulburare mintale care pot duce la aceste probleme.

Ce sunt fobiile?

O fobie este o frică intensă față de un anumit lucru, cum ar fi un obiect, un animal sau o situație. Două fobii comune sunt legate de înălțime sau de câini.

Cu toții ne simțim speriați de anumite lucruri pe parcursul vieții, dar fobiile sunt diferite. Oamenii își schimbă modul de viață pentru a evita obiectul sau situația temută. De exemplu, mulți oameni sunt speriați de zbor, dar vor merge totuși într-un avion dacă vor avea nevoie. Cineva care are o fobie legată de zbor poate să nu meargă nici măcar într-un aeroport.

Fobiile pot afecta relațiile, școala, oportunitățile de muncă sau de carieră și activitățile zilnice în general.

Ce este tulburarea de panică?

Tulburarea de panică implică atacuri de panică repetate și neașteptate. Un atac de panică este un sentiment de frică sau teroare intensă care durează o perioadă scurtă de timp. Implică senzații fizice, cum ar fi palpitații, dificultăți de respirație, dureri în piept, amețeli, tremurături, transpirații sau greață. Unii oameni simt că au un atac de cord, simt că se sufocă sau se tem că mor. Cu toate acestea, un atac de panică dispare de la sine.

Atacurile de panică pot fi o reacție normală la o situație stresantă sau o parte a unei alte tulburări mintale. În tulburarea de panică, atacurile de panică par să se întâmple fără niciun motiv.

Persoanele care suferă de tulburări de panică se tem de repetarea atacurilor de panică și de consecințele lor. Pot evita locurile, senzațiile sau activitățile care le amintesc de un atac de panică avut în trecut.

Unele persoane evită orice situație în care simt că nu pot scăpa sau găsi ajutor. Pot evita locurile publice sau chiar părăsirea propriilor locuințe. Aceasta se numește agorafobie.

Pe cine afectează?

Oricine poate avea tulburări de panică sau o fobie. Nimeni nu știe care este exact cauza de fond, dar aceste tulburări sunt probabil determinate de o combinație între experiențele de viață (inclusiv cele legate de alte probleme de sănătate) și istoricul familial.

Ce pot face?

Majoritatea persoanelor care au tulburări de anxietate recunosc că temerile lor sunt iraționale, dar nu cred că pot face ceva pentru a le controla. Vestea bună este că tulburările de anxietate sunt tratabile. Recuperarea nu înseamnă eliminarea anxietății, ci este axată pe gestionarea ei, astfel încât să puteți trăi o viață împlinită.

Unele probleme de sănătate, cum ar fi cele cardiace sau tiroidiene, pot provoca simptome de anxietate. Medicul dumneavoastră va analiza toate opțiunile posibile pentru a se asigura că nu există o altă problemă medicală care stă în spatele situației cu care vă confruntați.

Consiliere și sprijin

Consilierea poate fi foarte utilă în gestionarea anxietății și este adesea prima opțiune de tratament dacă aveți probleme ușoare sau moderate. Terapia cognitiv-comportamentală (TCC) se dovedește a fi eficientă pentru multe tulburări de anxietate. TCC vă învață cum gândurile, sentimentele și comportamentele funcționează împreună.

Consilierea în cazul tulburărilor de anxietate, poate include, de asemenea, expunerea, introducând treptat lucruri sau situații de care vă temeți.

Grupurile de asistență pot fi o modalitate bună de a vă împărtăși experiențele, de a învăța de la alții și de a forma legături cu persoane care înțeleg situația prin care treceți.

Există multe strategii de auto-ajutor de încercat acasă. Pașii mici, cum ar fi un regim alimentar sănătos, activitatea fizică regulată și un program corespunzător de somn pot ajuta cu adevărat. Întrebați echipa de consiliere despre organizațiile locale, site-uri web sau cărți care învață abilitățile TCC. Este întotdeauna important să petreceți timp făcând activități care vă relaxează și să petreceți timp cu cei dragi.

Tratament Medicamentos

Medicația anxiolitică poate ajuta pe o perioadă scurtă de timp, dar nu este cea mai bună opțiune de tratament pe termen lung. Unele tipuri de antidepresive pot ajuta și pot fi utilizate pentru perioade mai lungi.

Este important să ne amintim că medicamentele nu pot schimba toate gândurile, sentimentele și comportamentele care determină anxietatea, așa că, de obicei, se recomandă consilierea. Unele persoane urmează un tratament medicamentos până în momentul în care anxietatea lor este suficient de bine controlată încât poate fi începută perioada de consiliere.

Cum pot ajuta o persoană apropiată?

Mulți oameni care suferă de tulburări de anxietate, cum ar fi tulburarea de panică sau fobiile, se simt rușinați de experiențele lor. Se pot învinovăți sau își pot vedea experiențele ca o problemă de personalitatea și nu ca o boală. Este important să avem curajul necesar să vorbim deschis despre experiențele prin care trecem.

Susținerea unei persoane dragi care se confruntă cu această problemă poate fi dificilă și greu de înțeles, în special dacă dvs. personal nu vă temeți de lucrul sau de situația respectivă. În același timp, anxietățile unei persoane apropiate vă pot afecta și pe dvs. De exemplu, unii oameni caută o asigurare constantă din partea familiei și a prietenilor sau cer să fie respectate anumite reguli.

Aceste comportamente pot duce la stres și conflict în relații. Dar cu sprijinul potrivit, oamenii pot gestiona bine anxietatea și pot reveni la activitățile lor obișnuite.

Iată câteva sfaturi generale:

  1. Amintiți-vă că gândurile și comportamentele legate de tulburările de anxietate nu sunt trăsături de personalitate
  2. Temerile cuiva drag pot părea nerealiste pentru dvs., dar sunt foarte reale pentru persoana iubită. În loc să vă concentrați asupra lucrului sau situației în sine, este mai util să vă concentrați asupra anxietăți pe care ele o provoacă. Încercați să vă gândiți la momente în care dvs. personal ați simțit o teamă intensă. Vă poate ajuta sa empatizați cu modul în care se simte persoana iubită.
  3. În mod natural, oamenii își doresc să protejeze o persoană apropiată, dar ajutând evitarea comportamentele anxioase (cum ar fi preluarea sarcinilor de zi cu zi pe care o persoana iubită le evită), veți face dificilă implementarea de strategii noi de coping
  4. Dacă comportamentele unei persoane dragi vă afectează pe dumneavoastră sau pe alți membri ai familiei, este o idee bună să solicitați consiliere familială
  5. Aveți răbdare – este nevoie de timp pentru a învăța și exersa noi abilități
  6. Stabiliți-vă propriile limite și căutați sprijin dacă aveți nevoie. Grupurile de sprijin vă pot ajuta să învățați modalități noi de a sprijini persoană apropiată

Dacă ți-a plăcut acest articol și vrei să afli mai multe, poți descărca această broșură plină de informații utile și ușor de înțeles. Te rugăm să o distribui și cunoscuților tăi pentru a-i ajuta să înțeleagă mai bine patologiile din sfera psihiatrică. Îți mulțumim!

Sursă text: Phobias and Panic disorders – CMHA (Asociația Canadiană pentru Sănătate Mintală) 

Tradus cu persmisiune de Dr. Vintilă Denisa

Lasă un comentariu